GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Motor

Jasse Persson har byggt sin egen AC Cobra

Den som drömmer om en AC Cobra får antingen ha en tjock plånbok eller ett gott hantverkskunnande och ett stort tålamod. Med stor framgång har Jasse Persson i Gröstorp förlitat sig på det sistnämnda.
Gröstrop • Publicerad 4 augusti 2022
Jasse Persson är glad över att äntligen kunna rulla på vägarna med sin egenhändigt tillverkade AC Cobra-replika, som han har arbetat med i två och ett halvt år. Det återstår en del arbete, däribland lackeringen, men nu är den så pass klar att den godkänts för körning.
Jasse Persson är glad över att äntligen kunna rulla på vägarna med sin egenhändigt tillverkade AC Cobra-replika, som han har arbetat med i två och ett halvt år. Det återstår en del arbete, däribland lackeringen, men nu är den så pass klar att den godkänts för körning.

Om du ser en AC Cobra rulla på de österlenska vägarna är det ganska troligt att den är hemmahörande i Gröstorp. I två och ett halvt års tid har Jasse Persson slitit med sin replika av denna klassiska sportbil och i början av juni godkändes den av Bilprovningen i Simrishamn.

Sedan dess har Jasse Persson och hans hustru Britt-Marie hunnit med några turer på de skånska landsvägarna och bland annat gästat motorträffen i Spjutstorp.

När nyckeln vrids om i tändningslåset hörs det omisskännliga V8-mullret och trots att bilen inte ska lackeras förrän i vinter är den redan en vacker syn. En lekman kan knappast se skillnad på denna kopia och ett original från 60-talet.

Den stora skillnaden ligger i priset. Ett äkta exemplar går på några miljoner kronor. En egentillverkad replika blir inte alls lika dyr, även om den förstås kostar betydligt mer i svett och arbetstimmar.

– Jag har lagt över tusen timmar på det här, säger Jasse Persson.

Sportbilen AC Cobra tillverkades ursprungligen mellan 1962 och 1968 i samarbete mellan den brittiska biltillverkaren AC Cars och amerikanska Shelby American.

Idén kläcktes av racingföraren och Le Mans-vinnaren Carroll Shelby sedan han tvingats avsluta sin karriär på grund av ett hjärtfel. Han bestämde sig för att bygga världens snabbaste sportbil och kombinerade därför en stark amerikansk V8-motor med ett lätt europeiskt chassi.

Sufflett saknas ännu på replikan, så det vill till att det inte regnar under färden.
Sufflett saknas ännu på replikan, så det vill till att det inte regnar under färden.

Jasse Persson har på sätt och vis använt sig av samma idé, att kombinera delar från olika håll, när han skapat sin replika. Fram- och bakvagnen kommer från en Corvette C4 och huvudbromscylindern har tidigare suttit på en Ford Escort. Karossen är nytillverkad av ett företag som specialiserat sig på denna typ av konstruktioner.

Men mycket har Jasse Persson också byggt på egen hand, däribland grenrören och fästena i motorn, vilket var något av det svåraste och mest tidskrävande under hela bygget. Instrumentpanelen har han också gjort själv, medan instrumenten är beställda från en firma som heter ETB.

– Om du tittar på hastighetsmätaren ser du att den är väldigt speciell. Den går åt fel håll. Det var så den såg ut på AC Cobran.

Jasse Persson jobbar sedan 30 år tillbaka på den mekaniska verkstaden Fermek i Järrestad. Det har gett honom den kunskap som krävs för att tillverka de nödvändiga bildetaljerna. Dessutom har han vid behov fått låna företagets lokaler för ändamålet.

Han har också sytt mycket av textilierna i bilen själv, exempelvis handbromsdamasken och skinnen till dörrarna. I hemmet har han också en 3D-skrivare och en laserskärare, som han har byggt själv, och dessa har kommit till användning för att skapa mallar.

– Jag har kunnat prova mig fram, vilket har varit bra. Under resans gång har jag lärt mig en massa saker som jag inte hade en aning om tidigare.

Johan BentzelSkicka e-post
Så här jobbar med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.