GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Mode

Maxjennys starka känsla för färg

Det händer alltid mycket kring kläddesignern Maxjenny Forslund, uppvuxen vid Vik, bosatt i Köpenhamn och med butik på Östermalm i Stockholm. Hon har precis skapat förpackningen till en champagnebutelj, klätt personalen på boutiquehotellet Häckeberga slott, och har världens rusch på sin produktion.
Vik • Publicerad 4 augusti 2022
Maxjenny Forslund är uppvuxen i Vik, startade sitt senaste klädmärke Maxjenny! 2017 och har precis formgett senaste förpackningen till champagnemärket Alexander Bonnet.
Maxjenny Forslund är uppvuxen i Vik, startade sitt senaste klädmärke Maxjenny! 2017 och har precis formgett senaste förpackningen till champagnemärket Alexander Bonnet.Foto: Caroline Alesmark

Du har kanske sett Tusse, Camilla Läckberg eller Alcazar i hennes färgstarka kläder. Maxjenny Forslund började sin bana som möbeldesigner men sadlade tidigt om till kläder. Hennes nuvarande märke Maxjenny! lanserades 2017 och fick en rivstart när kronprinsessan Victoria började synas i hennes kreationer

– Jag hade arbetslokal och butik i Kødbyen i Köpenhamn men började få förfrågan om pop-uper i Stockholm. Den första var på gallerian Mood Stockholm, och efter två veckor hörde NK av sig. Det gick riktigt bra däruppe och när pandemin kom stod jag vid en skiljeväg – Danmark hade 100 procent lockdown medan allt var öppet i Stockholm.

bild 1/3
Färgstark förpackning.
I samband med senaste samarbetet skapade hon en klädkollektion på champagnetema. Här en detalj från en klänning.
Champagne, glasögon, kläder – allt i karakteristisk Maxjenny!-stil.
Färgstark förpackning.
I samband med senaste samarbetet skapade hon en klädkollektion på champagnetema. Här en detalj från en klänning.

Det hela slutade med att hon sade upp sin lokal i Köpenhamn och öppnade butik i Stockholm 2021, hennes nuvarande ligger på hörnet Riddargatan-Grev Turegatan.

– Större delen av pandemin tillbringade min familj på Österlen, ovanpå min mammas hus, medan jag for fram och tillbaka till Stockholm. Barnen fick hemundervisning och vi promenerade två timmar om dagen när jag var här – det var som en annan värld.

Mamma är textilkonstnären Margareta Forslund och pappa silversmed Owe Johansson. Maxjenny Forslund gjorde sin första kollektion som sexåring och växte upp i ett hus med konstnärlig verksamhet i varje vrå.

– Det var speciellt att bo här, samtidigt kom hela världen hem till oss. Österlen är ett grymt starkt varumärke. Människor får något drömskt i blicken, det händer så mycket och lockar fantastiska entreprenörer. Samtidigt är det här man tankar energi, det kan ju inte bara vara jag som känner att Österlen har ett starkt energifält.

Maxjenny Forslunds design sticker ut med sina starka färger. Den kreativa motorn är ständigt påslagen, hon ser färgkombinationer och mönster överallt, när hon cyklar, handlar, eller bara ser sig omkring.

– Jag vet inte riktigt var det där kommer ifrån, för mig är det en naturlig process. Jag jobbar i dator, plåtar med mobilen, och ibland letar landskapet häromkring sig in, men min himmel är rosa, inte blå.

Hennes kläder går att hitta i butiken i Stockholm, på webben, hos Piece Lux i Malmö men också hemma hos mamma i Vik där de mer utsvävande kreationerna hamnar.

– Jag är väldigt glad för det flödet jag befinner mig i just nu, sedan 2020 har jag levlat upp och står inför en internationell expansion.

”Jag jobbar i dator, plåtar med mobilen, och ibland letar landskapet häromkring sig in, men min himmel är rosa, inte blå”
Caroline AlesmarkSkicka e-post
Så här jobbar med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.