Starkt varumärke väger upp för sval sommar
– Kunderna behöver vackert väder för att bli på rätt shoppinghumör, säger Paulette Rosengren, Hälsokraft.
Men trots det svajiga sommarvädret har kundtillströmningen till hennes butik varit bra.
– Jag tror det beror på att Österlen blivit ett ännu mer etablerat varumärke de senaste åren. Men det innebär inte att vi kan slå oss till ro, det gäller att fortsätta fylla det varumärket med positiva upplevelser, säger Paulette.
Hälsokraft lockar många långväga kunder.
– Den personliga servicen uppskattas, särskilt av kunderna som till vardags bor i större städer.
Att kunderna sätter stort värde på den personliga servicen skriver Bosse Ohlssonunder på, men berättar att det dåliga sommarvädret påverkat försäljningen på Team Sportia negativt.
– Vår sommar blev sämre än i fjor, vilket säkert delvis beror på det dåliga vädret, men framförallt på den ekonomiska situationen med hög inflation och högre räntor. Det märks att folk har mindre pengar i börsen, säger Bosse och spår en tuff höst.
– Men vi gillar läget och gör det bästa av situationen, förhoppningsvis lättar det och vi blickar fram mot ett positivt 2024.
1910 Simrishamns modehus ser däremot tillbaka på ännu en bra sommar.
– De tre senaste somrarna har varit de bästa någonsin. Visst sålde vi färre shorts i juli, men däremot fler fodrade regnjackor. Det märks att besökarna hittat Österlen på riktigt , säger Markus Jonasson.
I skobutiken har försäljningen legat mer jämnt.
– Där har vi inte sett någon försäljningstopp.
Butik Egen har gjort sin första sommar i stan.
– Och den har varit toppen, säger Peter Wilander. Vi är glada för att Simrishamnsborna hittat till vår butik, att turisterna kommer är bara grädde på moset. Vi vet att en lugnare höst och vinter väntar men det känns självklart för oss att butiken ska vara öppen året runt.